Sfintenia Botezului Ortodox

http://www.apologeticum.ro/2011/01/cum-ii-primim-pe-catolici-la-ortodoxie-hotarare-a-patriarhilor-ortodocsi-din-anul-1755-botezul-ereticilor-nu-este-valid/, sâmbătă, 5 iulie 2014.

Orosul Sfintei Biserici a lui Hristos, care intareste Sfantul Botez dat de la Dumnezeu, dar leapada botezurile ereticilor care se fac in alt chip[1]

Dintre multele mijloace prin care ne invrednicim de mantuire si care se succed si se leaga unul de altul ca o scara (fiindca toate privesc catre acelasi tel) cel dintai este Botezul, cel predat de Dumnezeu sfintitilor apostoli, de vreme ce fara el celelalte sunt nelucratoare.

caci trebuia neaparat ca, de vreme ce cea dintai nastere il aduce pe om in viata aceasta muritoare, sa fie gasita o alta nastere si un chip [de nastere] mai tainic care sa nu-si aiba inceputul in stricaciune, nici sa se sfarseasca in stricaciune, prin care sa ne fie cu putinta a urma lui Iisus Hristos, Intemeietorul mantuirii noastre. Ca apa botezului cea din colimvitra are rolul de pantece, si nastere primeste cel nascut, cum zice Gura de Aur[2]; iar Duhul Care se pogoara in apa are rolul lui Dumnezeu, Care plasmuieste fatul; si dupa cum Acela, dupa punerea in mormant, a treia zi a revenit la viata, tot asa, cei ce cred, fiind cufundati in apa, in loc de pamant, prin cele trei cufundari inchipuiesc in sine harul invierii cel de a treia zi, apa fiind sfintita prin pogorarea Preasfantului Duh, asa incat trupul sa fie luminat prin apa vazuta, iar sufletul sa ia sfintire prin Duhul cel nevazut. Caci dupa cum apa dintr-o oala se impartaseste de caldura focului, asa si apa din colimvitra, prin lucrarea Duhului, se preface in putere dumnezeiasca, curatind si invrednicind de infiere pe cei astfel botezati, dar pe cei initiati [botezati] in alt chip aratandu-i necurati si intunecati in loc de curati si infiati.

Asadar, pentru ca deja mai inainte cu trei ani s-a ridicat problema daca sunt primite botezurile ereticilor care vin la noi [la ortodoxie], savarsite in afara predaniei sfintilor Apostoli si dumnezeiestilor Parinti si in afara obiceiului si randuielii Bisericii sobornicesti si apostolesti, noi, prin dumnezeiasca mila fiind crescuti in Biserica Ortodoxa si urmand canoanelor sfintitilor Apostoli si dumnezeiestilor Parinti, si cunoscand ca Biserica noastra sfanta, soborniceasca si apostoleasca este singura si unica [Biserica], si [la fel] Tainele Ei, prin urmare si dumnezeiescul Botez, primim tainele ereticilor, cate sunt savarsite nu precum Duhul Sfant a randuit sfintitilor Apostoli si precum Biserica lui Hristos face pana astazi, ci fiind gaselnite [inventii] ale oamenilor stricati[le primim deci] ca intrutotul neobisnuite si le stim straine de intreaga predanie apostolica, si de aceea le lepadam prin hotarare obsteasca. Si pe cei dintre ei care vin la noi ii primim ca nesfintiti si nebotezati, urmand Domnului nostru Iisus Hristos, Care a poruncit ucenicilor Lui „sa boteze in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh” (Mt. 28: 19), si sfintitilor si dumnezeiestilor Apostoli, care randuiesc a-i boteza pe cei ce vin [la credinta] prin trei afundari si ridicari, si la fiecare afundare a chema un nume din Sfanta Treime[3], si sfintitului si intocmai cu apostolii Dionisie, care zice:

De trei ori se afundă in colimvitra care contine apa sfintita si ulei sfintit cel care vine [la credinta], fiind el gol de orice vesmant, si chemand intreitul ipostas al dumnezeiestii fericiri, si indata cel botezat e pecetluit cu preadumnezeiescul Mir si se face partas de preasfintita Euharistie[4].

[Urmam] si Sfintelor Sinoade ecumenice II[5] si V-VI[6], care randuiesc ca cei ce nu sunt botezati prin trei afundari si ridicari si nu cheama la fiecare afundare un nume din dumnezeiestile ipostasuri, ci sunt in alt oarecare chip botezati, cand vin la ortodoxie, sa fie primiti ca nebotezati.

Asadar, urmand si noi acestor dumnezeiesti si sfintite randuieli, socotim lepadate si neprimite botezurile ereticilor, ca unele ce sunt in afara si straine de apostolica dumnezeiasca randuiala si ca ape fara folos, dupa cum zic sfintitul Ambrozie si marele Atanasie, si nedand nicio sfintire celor ce le primesc, si nefolosind cu nimic la curatirea pacatelor. Iar pe cei dintre ei, botezati nu prin afundare, ii primim ca nebotezati cand vin la credinta ortodoxa, si fara nicio primejduire ii botezam[7], potrivit canoanelor apostolice si sinodale prin care se intareste foarte mult sfanta apostoleasca si soborniceasca Biserica a lui Hristos, maica de obste a noastra a tuturor. Si pe baza acestei decizii si hotarari obstesti pecetluim acest oros al nostru, care este in acord cu randuielile apostolice si sinodale, intarindu-l prin semnaturile noastre.

[Dat] in anul mantuirii 1756 Chiril, cu mila lui Dumnezeu, arhiepiscop al Constantinopolului, noua Roma, si patriarh ecumenic;

Matei, cu mila lui Dumnezeu, papa si patriarh al marii cetati a Alexandriei si judecator al lumii[8];

Partenie, cu mila lui Dumnezeu, patriarh al sfintei cetati a Ierusalimului si al intregii Palestine.

[1] Traducere dupa I. Karmires, Monumentele dogmatice si simbolice ale sobornicestii Biserici ortodoxe, Atena, 1952, pp 989-991.

[2] Comentariu la Ioan, Omilia 26, PG 59, 153.

[3] Canon 50 apostolic.

[4] Despre ierarhia bisericeasca II, 7.

[5] Canon 7.

[6] Canon 95.

[7] Canoanele bisericesti, sub aspra pedeapsa interzic rebotezarea celui o data botezat ( 47 apostolic).

[8] Probabil e vorba de o titulatura administrativa.

Reamintim faptul ca papistasii au furat termenul de “catolic”, pozand acum in “biserica universala”

De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu (In. 3: 5);

1. Botezul ortodox:

și pentru unul…

  Sfântul Botez Ortodox făcând un copil fericit

și pentru toți…

Sfântul Botez Ortodox la mai mulți copii

2. [ne]”botezul” eretic, sau mai bine spus turnătură

(turnătúră f., pl. ĭ. Modu de a turna. Lucru de metal turnat. O boală caracterizată pin [!] unflarea [!] și roșirea peliĭ [!], atribuită de popor turnăriĭ uneĭ ape vrăjite în calea cuĭva. http://dexonline.ro/definitie/turn%C4%83tur%C4%83/paradigma, duminică, 21 septembrie 2014)       Nebotezul eretic, stropirea la eretici Va urma:

VI.  Sfântul Paisie de la Neamț și primirea ereticilor prin Sfântul Botez

 

Dr. Alexandru Anastasiu

Anunțuri